Terapia ESDM

Ce este ESDM?

Terapia ESDM a pornit de la principiile ABA, dar a reușit s-o revoluționeze fiind prima terapie bazată pe relația dintre copil și adult, pe creșterea interesului social și pe motivația copilului.

Este o intervenție special concepută cu gândul la copiii foarte mici: în mod ideal, un copil intră în terapie când are între 1 și 2 ani și acumulează toate abilitățile de care are nevoie până la 4 ani. De ce? Pentru că, la această vârstă, neuroplasticitatea creierului este atât de mare încât copiii pot asimila incredibil de repede cunoștințe dacă au parte de stimularea necesară. Terapia ESDM creează cadrul perfect în care copilul poate dobândi abilitățile care-i lipsesc: un număr mare de oportunități de învățare + creșterea interesului social + mai multe obiective, lucrate în același timp, în mod natural = un copil cu TSA care ajunge să se dezvolte în ritmul unui copil tipic de aceeași vârstă.

Că veni vorba, terapia ESDM are mai multe surse de inspirație, printre care și dezvoltarea copilului tipic. Atunci când știi foarte bine ce abilități ar trebui să apară la fiecare vârstă și etapă de dezvoltare, îți e mult mai ușor să setezi obiective realiste, care să stimuleze tocmai acele abilități. Aceste obiective pot fi apoi introduse într-un mod foarte natural în rutina zilnică a copilului, fiind lucrate în jocuri, la băiță, la masă, în parc sau oriunde se ivește ocazia: la fel ca în cazul copiilor tipici. Având un mediu stimulant, în care poate crește, copilul cu TSA începe să inițieze, să caute prezența celorlalți, să fie atent la mediu și să învețe din el.

Cum se diferențiază ESDM de ABA?

Este o metodă de predare naturală. ESDM folosește multe elemente din terapia ABA, cum ar fi prompturile sau observarea comportamentelor cu antecedent și consecință, dar se separă de ea prin câteva diferențe clare. În primul rând, în ESDM recompensa este mereu socială (laude, încurajări, continuarea jocului preferat al copilului), naturală și în strictă legătură cu activitatea în care este lucrat obiectivul. Liderul activităților este mereu copilul! Pornind de la ce-l motivează pe el, la ce se uită și cu ce se joacă, terapeuții pot apoi ghida și ei sesiunile prin materialele și jucăriile pe care le aleg și strategii precum turn-taking sau vânarea momentelor de motivație în care pot insera cerințe. Nu în ultimul rând, obiectivele sunt lucrate în joc, targetând abilități din mai multe arii, în același timp.

Deși este o terapie tânără comparativ cu lunga și vasta istorie a analizei comportamentale aplicate, este cea mai studiată metodă de intervenție în tulburările de spectru autist la copii mici.

Este o metodă de intervenție care are un sistem foarte bun de colectare de date, cu instrumente proprii de evaluare, atât pentru copil, cât și pentru terapeuții care lucrează cu acesta. De exemplu, terapeuții adună date despre evoluția obiectivelor zilnic, în fiecare sesiune, o dată la 15 minute. Evaluarea copilului este făcută din 3 în 3 luni folosind instrumentul Early Start Denver Model Curriculum Checklist. Terapeuții sunt evaluați și ei în fiecare lună de către coordonator și supervizor cu un instrument numit Fidelity Checklist, care urmărește o listă de abilități fundamentale ce trebuie să fie prezente în fiecare sesiune, cu fiecare copil. Așa că poți fi sigur că dezvoltarea copilului tău este atent urmărită.

Cum facem noi terapia ESDM?

Copilul tău va avea o echipă de intervenție, iar progresul lui va fi atent monitorizat: coordonatorul alege o serie de obiective în funcție de rezultatele evaluării ESDM Curriculum Checklist. Curricula este împărțită pe 4 nivele, fiecare corespunzând unei anumite vârste de dezvoltare:12-18 luni; 18-24 luni; 24-36 luni; 36-48 luni. Terapeuții lucrează zilnic obiectivele în joc și notează evoluția copilului. Supervizorul este alături de terapeuți, asigurându-se că, de la o lună la alta, aceștia lucrează la cel mai înalt standard de calitate. Părinții discută cu coordonatorul de câte ori este necesar. În cadrul unei ședințe unde întrebările își găsesc răspuns. Cu alte cuvinte, familia are un suport valoros în toate provocările de zi cu zi.

Suntem singurul centru din țară în care se practică terapia ESDM. Colega noastră Sorina Pătru și-a obținut în 2019 acreditarea la UC Davis Mind Institute, adică direct de la sursă. În 2021 a devenit și trainer acreditat pentru părinți, așa că poate să dea mai departe ceea ce a învățat pentru ca obiectivele copilului să fie lucrate și acasă.

Copilul face terapie zilnic, fie că sunt 2 sau 4, timp de 5 zile pe săptămână. Pentru că e nevoie de expunere constantă, de repetiție și antrenament. Copiii din spectru au nevoie de mult mai multe oportunități de învățare decât un copil tipic pentru a deprinde o nouă abilitate, așa că această constanță este esențială în dezvoltarea lui. În funcție de nevoile tale, ale copilului tău și ale noastre, vom decide împreună numărul de ore potrivit pentru copilul tău.

Totul începe de la o întâlnire gratuită în care ne cunoaștem. Coordonatorul se va juca cu copilul tău în timp ce tu ne vei povesti mai multe despre el: ce te îngrijorează la comportamentul lui?

Care sunt obstacolele de care te izbești când vă jucați sau când mergeți în parc? Ce-ți dorești pentru el? Coordonatorul va urmări în joc abilitățile copilului raportate la vârsta acestuia și concluziile lui vor completa portretul copilului. În funcție de această întâlnire decidem împreună dacă o colaborare este potrivită.

Odată intrat în programul ESDM, coordonatorul folosește instrumentul ESDM Curriculum Checklist pentru a evalua abilitățile și nivelul de dezvoltare ale copilului. Fiind vorba de copii foarte mici, evaluarea se face de multe ori cu un părinte în cameră, dar nu-ți face griji, cel mic se va lipi imediat de terapeuții noștri și va rămâne rapid singur în orele petrecute la noi.

Zilnic, fie că sunt 2 sau 4, timp de 5 zile pe săptămână. Pentru că e nevoie de expunere constantă, de repetiție și antrenament. Copiii din spectru au nevoie de mult mai multe oportunități de învățare decât un copil tipic pentru a deprinde o nouă abilitate, așa că această constanță este esențială în dezvoltarea lui. În funcție de nevoile tale, ale copilului tău și ale noastre, vom decide împreună numărul de ore potrivit pentru copilul tău.

Cum măsurăm progresul?

Odată intrat în programul ESDM, coordonatorul folosește instrumentul ESDM Curriculum Checklist pentru a evalua abilitățile și nivelul de dezvoltare ale copilului. Fiind vorba de copii foarte mici, evaluarea se face cu un părinte în cameră, dar nu-ți face griji, cel mic se va lipi imediat de terapeuții noștri și va rămâne rapid singur în orele petrecute la noi. 

După evaluare, coordonatorul alege mai multe obiective, pe care terapeuții le vor lucra zilnic, în activități motivante pentru copil. Specific terapiei ESDM este faptul că obiectivele sunt lucrate concomitent în timpul jocului, sunt mixate împreună pentru a stimula mai multe arii de dezvoltare ale copilului. De asemenea, inițial se va insista mult pe creșterea interesului social al copilului, aceasta este cheia care deblochează învățarea naturală, din mediu. După 3 luni, evaluarea este refăcută, iar coordonatorul îi prezintă părintelui rezultatele: ce s-a schimbat? Ce abilități noi și-a însușit copilul? Care e pasul următor? Coordonatorul alege alte obiective și tot așa, până când copilul ajunge la nivelul de dezvoltare al vârstei sale.