Training ABA

Training ABA Horia Moțoi by Mihaela Hariton

Mihaela Hariton a început să lucreze ca terapeut ABA din 2009, în Centrul Horia Moțoi. De atunci a rămas unul din membrii acestei echipe. A obținut acreditarea BCaBA (Board Certified Assistant Behavior Analyst) în 2014 și a oferit ajutor familiilor prin coordonarea față în față sau la distanță. 

În ultimii ani, preocuparea ei principală a devenit dezvoltarea unui training complet, care verifică atât dobândirea unor cunoștințe teoretice, cât și demonstrarea acestora în situații practice.

Pentru Mihaela, trainingul e și despre eficiență, dar și despre apartenență. Combinând principiile analizei comportamentale cu surse de inspirație precum modelele organizațiilor internaționale, a dezvoltat o serie de module cu abilități de care are nevoie orice terapeut.

De ce trainingul tutorilor este atât de important pentru noi?

1. Pentru că tutorii sunt oamenii care lucrează zi de zi, oră de oră, lângă copiii cu autism. Fără munca lor, planurile nu ar avea aceeași șansă să aducă rezultate. Iar dacă vrem rezultate, atunci trebuie să oferim timp și suport tutorilor să învețe.

2. Pentru că în viață prea puține lucruri le poți face de unul singur. E nevoie de o echipă. Iar asta se construiește în timp, împărțind succesul, greșelile, întrebările..

3. Pentru că am ajuns la concluzia că munca unui coordonator este mult mai eficientă pentru familie și copil atunci când există un trainer care formează abilitățile practice ale celor care imprementează intervenția.

4. Pentru că devii un profesionist bun doar dacă nu te oprești din învățat.

Cum facem noi training-ul?

Trainingul la noi este continuu, doar că forma și conținutul lui sunt adaptate pentru etapa în care este adultul.

Fiecare tutore nou-venit parcurge 12 module de lucru care pun bazele înțelegerii principiilor ABA și a procedurilor pe care le urmăm în centru.

În fiecare modul, tutorele umează mai multe etape:
a. Explicații despre pașii pe care îi aplică cu copilul
b. Motive pentru care e util să folosească ce învățăm
c. Modele corecte și incorecte de lucru
d. Jocuri de role-play în care găsesc răspuns la întrebările lor
e. Analiză video
f. Practică ghidată în camera de lucru

Obiectivul nostru este ca fiecare tutore să ajungă în cel mai scurt timp la aplicarea corectă și fluentă a abilităților, independent. Pentru asta, trainerul alege tipul de suport cel mai puțin intruziv, dar eficient. Pe parcursul învățării, fiecare terapeut primește feedback zilnic înregistrat.

Toate modulele sunt parcurse până la atingerea unui criteriu de masterare, măsurabil și specific.

Fiecare modul se încheie după ce tutorele a demonstrat că poate aplica pașii cu copii care au niveluri diferite de dezvoltare.

Supervizorul are un alt rol important în training. El este cel care îl ajută pe tutore să mențină abilitățile pe care le-a învățat prin suport și evaluări lunare.

Training-ul de echipă și de supervizare

Formarea și perfecționarea continuă a terapeuților este una din prioritățile noastre.

Refacem constant modalitatea de training și suport pentru că nevoile oamenilor sunt în schimbare.

Noi învățăm din experiențele noastre și îmbunătățim mereu cum lucrăm.

• Organizăm lunar și traininguri de echipă.
• Subiectele pe care le alegem sunt teme valabile pentru cea mai mare parte a echipei, care au și cel mai mare impact asupra copilului
• Provocarea e ca trainingul să fie cât mai interactiv, iar tutorii să plece cu lecția învățată din clasă.
• Odată încheiat trainingul de grup, fiecare tutore exersează în practica individuală lunară, alături de supervizor, ceea ce am discutat.
• Terapeuții au parte de suport atât din partea trainerului, cât și din partea coordonatorilor și supervizorului.

• Scopul ultim este să nu formăm tutori care doar execută o procedură văzută, ci tutori care analizează în moment ce fac, modifică ce fac pe baza analizei lor critice și au un argument pentru deciziile lor.

  • • Green D.R., Ferguson J.L., Cihon J.H., Torres N., Leaf R., McEachin J., Rudrud E., Schulze K., Leaf J.B., (2019), The Teaching Interaction Procedure as a Staff Training Tool, Behavior Analysis in Practice

    • Aherne C.M., Beaulieu L. (2018), Assessing long‐term maintenance of staff performance following behavior skills training in a home‐based setting, Behavioral Interventions

    • Garza K.L. (2018), Further Development of a Supervision System for Behavior Analysts to Support Evidence-Based Supervision Practices, Dissertations

    • Garza K.L., McGee H.M., Schenk Y.A., Wiskirchen R.R. (2017), Some Tools for Carrying Out a Proposed Process for Supervising Experience Hours for Aspiring Board Certified Behavior Analysts, Behavior Analysis in Practice

    • Mille I., Croslan K., Clark H. (2014), Behavioral Skills Training With Teachers: Booster Training for Improved Maintenance, Child & Family Behavior Therapy Journal

    • Nigro-Bruzzi D., Sturmey P. (2010), The Effects of Behavioral Skills Training on Mand Training by Staff and Unprompted Vocal Mands by Children, Journal of Applied Behavior Analysis

    • Parsons M.B., Rollyson J.H., Reid D.H. (2012), Evidence-Based Staff Training: A Guide for Practitioners, Behavior Analysis in Practice

    • Pelletier K., McNamara B., Braga-Kenyon P., Ahearn W.H. (2010), Effects of Video Self-Monitoring on Procedural Integrity, Behavioral Interventions

    • Sarokoff R.A., Sturmey P. (2004), The Effects of Behavioral Skills Training on Staff Implementation of Discrete-Trial Teaching, Journal of Applied Behavior Analysis