Evaluare ABA

Evaluarea abilităților ABLLS-R

Când ai un copil cu TSA, de multe ori e foarte greu să-ți dai seama de nivelul lui de dezvoltare. Știi că tocmai a împlinit 5 ani, dar nu vorbește prea mult și crezi că nu se joacă prea adecvat cu jucăriile. Sau poate merge singur la grădiniță, realizează toate sarcinile în ritmul celorlalți copii, dar nu se apropie de ei, nu e deloc interesat să se joace. Oare care sunt abilitățile pe care ar trebui să le aibă la vârsta lui? Ce obstacole întâlnește în învățare? Poate să demonstreze abilitățile în orice mediu, cu orice persoană? Hai la o evaluare!

Ce evaluare facem?

Pentru copiii între 3 și 7 ani, care au fost sau nu integrați într-un program de terapie, noi folosim instrumentul ABLLS-R (Evaluarea limbajului de bază și a competențelor de învățare). Evaluarea ABLLS-R oferă o analiză cuprinzătoare a 544 de abilități din 25 de arii care țin de comunicare, competențe sociale, dezvoltare cognitivă și motrică, auto-servire etc.

Acest instrument de evaluare ne ajută să identificăm abilitățile necesare copilului pentru a comunica în mod eficient și de a învăța din experiențele de zi cu zi. Refăcută anual, evaluarea ABLLS-R servește ca punct de referință pentru măsurarea progresului copilului în toate ariile de dezvoltare testate.

Mai mult decât o evaluare cantitativă a abilităților, evaluarea reprezintă o interacțiune valoroasă pe care copilul o are cu un alt specialist.

În cadrul acestei întâlniri copilul poate să demonstreze sau nu abilități învățate, poate manifesta comportamente problemă, poate arăta rezistență la întrebări sau cerințe. Toate aceste informații ne ajută să vedem copilul exact așa cum e și să-ți oferim cele mai bune recomandări pentru obiective viitoare.

Cum facem noi evaluarea ABLLS-R?

Evaluarea propriu-zisă poate dura între 2 și 5 zile, în funcție de vârsta și abilitățile copilului.

De exemplu, un copil de 6 ani care vorbește în propoziții și merge deja la școală are mult mai multe abilități care trebuie testate comparativ cu un copil de 4 ani care vorbește folosind un singur cuvânt. Indiferent de numărul de zile decis de evaluator, copilul tău va veni la noi la centru câte 2 ore pe zi și va rămâne singur, fără părinți, pentru a avea șansa să creăm un context cât se poate de neutru, fără factori care să-i influențeze prea mult comportamentul.

Tu ne scrii pe adresa office@centrul-horiamotoi.ro și ne dai câteva detalii despre copilul tău: vârstă, istoric în terapie, diagnostic etc. E foarte important să ne lași și un număr de telefon la care poți fi contactat! Evaluatorul nostru te va suna apoi pentru a stabili detaliile evaluării. Îți va spune de câte zile va fi nevoie, în funcție de vârsta și particularitățile copilului și îți va pune mai multe întrebări pentru a afla de ce e această evaluare importantă pentru tine: copilul tău face terapie și îți dorești să vezi cât a evoluat? Ai nevoie de o nouă perspectivă, cu recomandări și observații făcute de un specialist obiectiv? Vrei să știi vârsta pe care o are copilul tău din perspectiva abilităților comparativ cu vârsta lui biologică? Toate aceste detalii ne ajută să fim pe aceeași lungime de undă în procesul de evaluare.

În testarea ariilor din ABLLS-R, evaluatorii noștri încearcă mereu să creeze contexte naturale în care abilitățile vizate ar trebui să apară. Adică sortăm jucării mai degrabă decât cartonașe, vânăm emoții reale, mai degrabă decât imagini din cărți și ținem mereu cont de interesul copilului atunci când punem instrucțiile. De ce? Pentru că știm că, pentru părinți, e mult mai important să avem o imagine reală a copilului decât să colorăm un grafic care va rămâne uitat într-un dosar.

După evaluare, părinții vor participa la o întâlnire la care evaluatorul le va prezenta rezultatele, cu puncte forte, arii la care copilul mai are de lucrat și recomandări pentru viitor.