Module de socializare

Sunt Ioana Stanciu,

fac parte din echipa Horia Moțoi de 5 ani și coordonez grupurile de socializare de 3 ani. Între anii 2023-2025 am urmat programul postuniversitar Analiză Comportamentală Aplicată – curs echivalent ca informații cu BCBA-ul - de la Universitatea de Vest din Timișoara, sub îndrumarea lectorilor Alina Vlad și Megan DeLeon.

Venind în domeniul analizei comportamentale dinspre antropologie și sociologie, mereu am fost interesată de modul în care copiii din spectru interacționează cu mediul: cum folosesc obiectele? La ce se uită? Ce-i face să râdă? Am început cu trainingul ținut de Mihaela Hariton unde am învățat cât de importante sunt tocmai aceste întrebări atunci când urmărești să crești interesul social al unui copil. Apoi, ca terapeut, am construit cărămidă după cărămidă acest interes social: de la prima privire împărtășită la un joc social până la o rundă complexă de v-ați ascunselea. M-am implicat în orele de socializare ținute, la acel moment, doar cu copiii din centru. Ulterior am organizat grupuri și pentru copiii din afara centrului, cu teme de la art and craft la teatru.

Cu toate aceste „cărămizi” am construit proiectul care mi-a dat cele mai mari satisfacții: modulul de socializare. Proiectul a avut succes încă de la început pentru că oferă structură, sprijin concret pentru părinți și schimbări evidente în viețile copiilor, vizibile la grădi, la locul de joacă, în vacanță.  Înainte să descriu ce implică, de fapt, aceste module de socializare și ce aduc ele nou comparativ cu ce ai mai văzut pâna acum, uite la ce concluzii am ajuns legate de socializare în toți acești ani.

  • Creșterea interesului social stă la baza abordării terapeutice pe care o avem cu orice copil. Și când spun orice copil, mă refer chiar la tot spectrul: de la copii care nu acceptă nici să le pui mâna pe jucării, la copii care au ca singură recompensă autostimularea, la copii care vorbesc, împărtășesc și sunt dornici de prezența altor copii. Interesul social e cheia către predarea oricărei abilități. Desigur, și a socializării cu ceilalți. Dar nici pentru noi nu a fost mereu așa.

    Evenimentul care ne-a deschis ochii a fost o tabără de acum 7 ani în care am privit înmărmurite cum copiii noștri nu interacționau deloc. Era clar că nu generalizaseră abilitățile pe care le credeam însușite la centru și că erau total debusolați într-un mediu natural, fără structură și „sterilizare”. Atunci ne-am dat seama că socializarea e mult mai mult decât copii care stau împreună în același loc, fără să se observe, la fel cum stau la grădi atunci când trebuie să picteze împreună un desen, fiecare fiind concentrat pe bucățica lui, fără măcar să ridice privirea la colegi. Socializarea e un dans al unor abilități complexe, de la atenție împărtășită la cooperare, de la flexibilitate la toleranță, de la capacitate de generalizare la a fi un bun ascultător.

    Am pornit de la doi copii din centru, apropiați ca vârsta și abilități, care urmau să meargă la grădiniță. Făceau zilnic o „oră comună”, adică o oră care imita cât mai îndeaproape grădinița. Au devenit din ce în ce mai interesați unul de celălalt, își căutau prezența și, mai ales, abilitățile de care aveau nevoie la grădiniță s-au dezvoltat considerabil, amândoi reușind să meargă la grădi fără însoțitor. Ne era clar că eram pe drumul cel bun, așa că am decis să le mai adăugăm o oră zilnic în care să se și joace, ce poate fi atât de greu? Ei bine, atunci când am schimbat cadrul și focusul nu mai era pe activitățile structurate de grădi, am avut o altă surpriză: copiii noștri se jucau paralel și nu aveau nicio idee cum să interacționeze unul cu celălalt.

    Odată ce am separat aceste două ore în funcție de nevoi, am definit mai bine abilitățile specifice fiecăreia și toți copiii din centru care erau pregătiți au participat la aceste ore, am putut să lansăm modulele de socializare și pentru copiii din afara centrului. În acest moment, centrul e cel mai viu între orele 16 și 18. Auzi râsete, copii care se revăd cu bucurie, fie că fac zilnic terapie la noi sau vin doar la orele de socializare de două ori pe săptămână, au conversații despre lucrurile care-i interesează și sunt, cu adevărat prieteni.

    La fel ca în cazul taberei, acest moment a fost important pentru că a marcat o nouă schimbare: am definit și separat ora de  pregătire pentru grădi și ora de socializare prin joc. Două ore diferite, dar complementare, care vizează abilități sociale diferite.

    • urmărește educatoarea

    • urmărește și imită colegii

    • înțelege și răspunde la instrucții de grup („toată lumea să...”)

    • împarte materialele și jucăriile cu alți colegi.

    • participă la jocuri sociale de grup (rață-gâscă, v-ați ascunselea)

    • inițiază jocuri cunoscute de grup

    • acceptă jocurile propuse de ceilalți, negociază ordinea jocurilor propuse

    • își așteaptă rândul

    • știe interesele colegilor lui.

Modul de socializare

Modul de socializare

Ora de pregătire pentru grădi/școală + ora de socializare prin joc

Cui se adresează?

  • Copiilor care se pregătesc să meargă la grădi, dar ai emoții că nu o să se descurce

  • Copiilor care merg deja la grădi cu sau fără însoțitor, dar ceva nu merge: se ridică de prea multe ori de pe scaun, nu fac activitățile propuse de doamna, nu o urmăresc

  • Copiilor care se uită mereu atunci când ceilalți se joacă, dar nu intră niciodată în jocul lor

  • Copiilor care se retrag atunci când jocurile devin prea gălăgioase sau când sunt prea multe persoane, chiar dacă se descurcă de minune când se joacă cu un singur copil

  • Deși vârsta e mai puțin importantă decât abilitățile copilului (pe care le vom afla la evaluare), majoritatea copiilor înscriși în acest moment la modulul de socializare au între 5 și 8 ani

  • Dacă ai un copil mai mic de 5 ani, nu-ți face griji: din 15 septembrie deschidem o nouă grupă de „boboci” pe care să-i pregătim pentru grădi. Poți deja să ne scrii pentru o evaluare 😊

De ce să alegi acest modul de socializare?

  • suntem singurii care tratează socializarea cu aceeași seriozitate cu care sunt tratate abilitățile academice sau conversaționale. Pentru că am văzut cât de importantă a fost socializarea în evoluția copiilor noștri.

  • Pentru că e singurul modul de socializare organizat și moderat de un coordonator care va fi mereu aproape de copilul tău: coordonatorul face evaluarea, planul de intervenție, ține și monitorizează orele de socializare și comunică rezultatele la ședință.

  • Pentru că ne propunem să dezvoltăm două tipuri de abilități sociale ale copilului tău în același modul, cooperarea și respectarea regulilor de grup și inițierea interacțiunilor sociale cu ceilalți copii prin joc

Cât durează?

  • 9 săptămâni – aproximativ 2 luni

  • O dată sau de două ori pe săptămână, câte 2 ore: o oră de pregătire pentru grădi/școală, o oră de socializare prin joc

Ce include?

Primul pas: o evaluare inițială a abilităților sociale (interacțiune socială, reguli de grup, instrucții de grup, joacă independentă) folosind instrumentul ABLLS-R. Așa ne dăm seama de nivelul copilului, de abilitățile pe care le are, dacă e pregătit sau nu de intrarea în grup. Indiferent dacă copilul va intra sau nu în grup, părintele va primi un raport de evaluare cu rezultatele obținute.

Dacă evaluarea ne spune că este pregătit pentru modul, urmează...

  • Un plan de intervenție personalizat bazat pe rezultatele evaluării și pe nevoile copilului, discutate cu părinții și observate de coordonator în dinamica grupului

  • 18 ore de socializare: 9 ore de pregătire pentru grădi/școală + 9 ore de socializare prin joc

  • feedback săptămânal de la coordonator legat de progresul copilului în grup

  • o ședință de 2 ore alături de coordonator la finalul modulului în care se va discuta progresul copilului, însușirea obiectivelor și recomandări pentru mai departe.

  • o fișă cu recomandări pentru educatoare/învățătoare redactată de coordonator care să ajute la adaptarea copilului în colectivitate

Cât costă?

150 evaluare inițială + 1800 de lei/modul = 1950 de lei (PIP, recomandări, raport)

Modul de socializare cu training pentru părinți

ora de pregătire pentru grădi/școală + ora de socializare prin joc + training pentru părinți

Cui se adresează? 

  • Părinților din afara centrului care au adus copiii la modulul de socializare și vor să-i ajute să generalizeze tot ce au acumulat la grup în mediul natural

  • Părinților care au nevoie de suport să gestioneze și, mai ales, să înțeleagă comportamentele provocatoare care apar în parc, la grădi sau cu frații sau verișorii copiilor

  • Părinților care vor să învețe să găsească oportunități de predare în mediul natural, în rutina de zi de zi a copiilor

Ce include în plus față de varianta standard?

6 sesiuni de training pentru părinți de câte o oră realizat de coordonator (ore 1 la 1 cu părintele) cu teme variate, care vor fi personalizate în funcție de nevoile particulare ale copilului.

Așa susținem părinții să-și ajute copiii să generalizeze tot ce au învățat la orele de socializare în mediul natural. Sesiunile de training vor avea ore de teorie cu concepte de bază din analiza comportamentală aplicată, dar și ore de practică în care coordonatorul le va oferi părinților feedback pe diverse filmări cu copilul (în parc, la grădi, cu fratele/sora etc.) Temele abordate în training sunt:

  • Socializare 101: de ce preachiziții are nevoie un copil ca să interacționeze cu plăcere cu ceilalți? Cum vede analiza comportamentală interesul social al copilului? Cum îl putem crește și generaliza? + comentarii direct pe rezultatele de la evaluare

  • Funcțiile comportamentului – teorie și practică: o oră teoretică, cu explicații și exemple pentru toate funcțiile comportamentului și o oră practică axată pe comportamentele problemă specifice copilului, mai ales în contexte sociale: cum gestionez comportamentele problemă care apar în parc? E foarte posesiv cu jucăriile, ce să fac? De ce apar mai multe comportamente problemă la grădi? – feedback pe filmări

  • Sistemul de tokeni – soluție versatilă pentru grădi și școală: de ce funcționează foarte bine sistemele de tokeni la grădi sau pentru a stopa comportamentele problemă? De ce e nevoie de structură și predictibilitate pentru ceva așa de „natural” precum interacțiunea socială? Cum pot implementa și apoi retrage un sistem de tokeni cu recompensă întârziată?

  • Două sesiuni de practică cu teme alese împreună cu părinții în funcție de nevoile copilului

Cât costă?

2700 de lei

Întrebări frecvente

Cum îmi pot înscrie copilul la unul dintre module?

Trimite un mail la adresa office@centrul-horiamotoi.ro cu detalii despre tine și copil: câți ani are? Face terapie? E la grădi? De ce crezi că are nevoie să participe la grupul de socializare? Lasă-ne și un nr. de telefon ca să te putem contacta și să stabilim întâlnirea de evaluare!

Poate să facă doar ora de pregătire pentru grădi sau doar ora de socializare prin joc? Trebuie neapărat să le facă pe amândouă?

Recomandarea noastră generală ar fi ca modulul să conțină ambele ore, acestea având abilități și oportunități de predare diferite. Cu toate acestea, evaluarea și discuția inițială ne vor ajuta să ne dăm seama de abilitățile copilului și de nevoile lui. După evaluare putem găsi cea mai potrivită variantă pentru copilul tău.

Modulul poate fi reluat sau prelungit?

Desigur! După terminarea modulului și după ședința de final, putem prelungi modulul. Poți opta pentru modului standard din nou sau pentru cel care conține și sesiunile de training. Copilul va avea parte de o nouă evaluare și un nou plan de intervenție care să crească abilitățile dobândite deja (fie vorba între noi, majoritatea părinților au optat să prelungească modulul)

!!Atenție, locurile sunt limitate!!

Testimoniale

  • Ioana si Gabriel

    Modul în care Ioana știe să se joace cu copiii la ora de socializare este pure joy și noi, ca părinți, am învățat cum să ne apropiem de copil astfel încât momentele de predare să fie atât de fin și firesc inserate în joacă încât să facă învățatul (dar și predatul :P) o plăcere.

    La ora de socializare, totul pare o joacă, dar de fapt, pe dedesubt, sunt mecanisme, sisteme, knowledge și know-how pe care Ioana le alternează, le învârte și le sucește uimitor, nu doar ca un claun la circ care aruncă în aer cu portocale, ci și ca un trapezist, un îmblânzitor de lei și un saltimbanc, toate in același timp.

    Ioana e un partener de joacă ce vine la pachet cu foc de artificii, o sursă inepuizabilă de idei, soluții, energie și chef de joacă autentică. Indiferent ca ești copil sau părinte, nu poți să nu o adori! 

    Sperăm ca orice copil să aibă parte de o asemenea transformare prin joc si joacă pentru că ceea ce se lucrează la ora de socializare nu se rezumă doar la a învăța niște noțiuni care le lipsesc copiilor cu TSA, ci, din păcate, și copiilor tipici de azi - pe care îi simțim tot mai deconectați de semeni și de ei înșiși, până la urmă.